mandag den 6. april 2009

Konfirmations æske og "how to do" tag med BeesWax

Æske lavet af Rikke Næhr
Den Æske har jeg lavet til en konfirmation. Tænkt som til enten penge eller gavekort.
Lavet efter stor inspiration af Anita Hagen.
Så har konfirmanten mulighed for, som der også står på tag'en på låget, at gemme minder fra barndommen i den bagefter.

Her det æsken set bagfra

Og her kan man se æsken oppefra på låget, hvor jeg tilsidst i dette indlæg viser hvordan jeg har brugt BeesWax på tag'en.

Låget og bunden er lavet med Zutter Covers i 15 x 15 cm, som jeg har beklædt med papir fra Wild Asparagus Sweet Little One. Jeg har slebet kanterne med sandpapir og derefter brugt sværte.Der er brugt lidt forskellige bånd, Roser og stemplet "grene".

Her er æsken så indvendig.

Selve æsken er lavet af Bazzil karton, og "blonderne er "skåret" med Fiskars punch.
Jeg har på indersiden af låget, sat en tekst på computeren, som jeg efter at have printet det ud, har skåret ud med Spellbinders. Der er lave en bagi i en større størrelse og immelem har jeg sat 3D puder. Der er foran på æsken lavet en lukning, som består af magneter.




I bunden har jeg sat "fødder" på. Det er Tim Holtz Hitch Fasteners jeg har brugt.

Her er det tag'en på låget, tæt på.





Tag'en, som jeg har lavet på låget, har jeg som tidligere skrevet, brugt BeesWax på. Her vil jeg prøve at lave en forklaring på hvordan jeg har brugt det.


Her har jeg sat min tekst op og printet ud.


Skåret den til, i den størrelse og form den nu skal have.


Her har jeg så sværtet den.


Så har jeg valgt at bruge en lille smørsmelter (gryde) til at smelte BeesWax'en i. Det er nemt at få ud igen, det er lidt lige som starin, så kogende vand og lidt sæbe, så bliver den hurtigt ren igen ;o)

Men jeg varmede det op på mellem varme, til det er smeltet helt.


Så har jeg lagt tag'en på en skæreplade, hvor jeg derefter hældte den smeltede BeesWax forsigtigt ud over. Med det samme efter tog jeg med en kniv tag'en forsigtigt op og lod den dryppe lidt af. Lagde den så den kunne tørre.

Når waxen er størknet på skærreunderlaget er det lige til at skrave af med en kniv.


Det færdige resultat, hvor det bliver en anelse pergamentagtigt og lidt genemsigtigt.


Rigtig god fornøjelse :o)

2 kommentarer:

Stinne sagde ...

super manual.... og lækker æske- jeg vil konfirmeres igen ))

mariala sagde ...

Flot æske !

lækker tag, super forklaring, skal absolut prøves :)